1. poetic canon(2022), 2. WIWR(2023)
Live performance Dec 2, 2023, 4:00PM
Filming Kwanhee Yoon
WIWR: Weakly Interacting Weakly Reverberating
2023
audio-visual installation exhibition
audio-visual live performance
Exhibition Nov 7 - Dec 3, 2023
2023
audio-visual installation exhibition
audio-visual live performance
Exhibition Nov 7 - Dec 3, 2023
Live Performance Vibrating Museum Dec 2, 2023, 4:00PM
Venue Nam June Paik Art Center
Organized Nam June Paik Art Center
Curator Yoonseo Kim
GRAYCODE, jiiiiin, a duo of electronic music composers and artistic group respond by opening another show with a title WIWR: Weakly Interacting Weakly Reverberating in the current exhibition of Nam June Paik’s Transmission. As the title indicates, their sound installation focuses on interaction, and multiple speakers placed in the exhibition hall share a mutual system, revealing the influence they have on each other through reverberation. There are waves in the space of WIWR, where Paik's videos and on-site noise are mixed. They focuses on the variable called vibration propagating in space and models a weakly interacting and weakly reverberating system. The live performance, scheduled as the exhibition's closing event on December 2, meets the audience by maximizing the echoes of light and sound at different speeds audiovisually (Yoonseo Kim, NJP Artcenter)
전자음악 작곡가이자 사운드-미디어 아티스트 그룹으로도 활동하는 그레이코드, 지인은 백남준 특별전 《트랜스미션: 너에게 닿기를》이 전시 중인 제2전시실에 또 하나의 전시 《WIWR: 약하게 상호작용하는 약하게 반향하는》(11.7-12.3)을 열어 응답한다. 제목이 지시하듯 ‘상호작용’에 주목한 소리 설치는 전시 공간에 놓인 여러 개의 스피커가 하나의 공통된 시스템을 공유하면서 서로가 서로에게 미치는 영향을 잔향으로 드러낸다. 작가는 백남준의 비디오에서부터 현장 소음까지 뒤섞인 전시 공간의 파동, 즉 공간에서 전파되는 진동이라는 변수에 주목해 “약하게 상호작용하고 약하게 반향하는” 계(系, system)를 모델링한다. 12월 2일, 전시의 클로징 이벤트로 예정된 라이브 퍼포먼스 은 제목 그대로 전시장의 진동을 전면에 드러내는 공연이다. 미술관의 벽과 천정, 바닥을 타고 몸으로 전달되는 진동을 소리로 전달하는 전시작 (2023) 감상 경험을 극대화하는 시도로, 서로 다른 소리의 반향을 시청각적으로 제시한다. 그레이코드, 지인이 지속해온 소리에 대한 연구를 신작 (2023)과 라이브 퍼포먼스로 공유하면서, 미술관의 관객과 공간을 구성하는 모든 요소들을 소리를 수신하고 증폭하는 존재로 드러낸다. (김윤서, 백남준아트센터)